Dzień kultury języka PDF Drukuj Email
Wpisany przez Anna Borowska, Marek Muszyński, Katarzyna Mosiej, Teresa Radziewicz, Jolanta Samojluk, Monika Żochowska   

16 marca 2013 roku został mianowany w naszej szkole DNIEM KULTURY JĘZYKA. Nikogo nie trzeba przekonywać, że poprawne posługiwanie się językiem ułatwia komunikację, świadczy o poziomie naszej kultury osobistej oraz wpływa na sposób oceniania nas przez innych. Aby podkreślić ważność zagadnień związanych z poprawnością językową, nauczyciele poloniści oraz bibliotekarze z Zespołu Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki przygotowali w tym dniu specjalne zajęcia, które miały formę konkursową.

Ten dzień rozpoczął się od MISTRZOSTW SZKOŁY W SCRABBLE, w którym wzięło udział po 2 przedstawicieli z klas VI szkoły podstawowej oraz klas I-III gimnazjum (16 osób z 8 klas). W klasyfikacji drużynowej zwyciężyła klasa VIB, którą reprezentowały Anna Muszyńska oraz Aleksandra Gierej, która odniosła zwycięstwo w klasyfikacji indywidualnej.

W pozostałych zajęciach prowadzonych na poszczególnych poziomach brali udział wszyscy uczniowie szkoły podstawowej (klasy IV-VI) i gimnazjum.

"DZIEŃ KULTURY JĘZYKA, CZYLI KSIĄŻKI,ORTOGRAFIA,GRAMATYKA? - dziś się dowiesz,ile masz w głowie!" - pod takim hasłem przebiegały potyczki między klasą IVa a klasą IVb. Uczniowie musieli się wykazać znajomością baśni, wiedzą ortograficzną, językową i gramatyczną. Najwięcej śmiechu wzbudziła zabawa w baśniowie kalambury, kiedy to należało bez słów przedstawić wylosowaną postać. Po podliczeniu wszystkich punktów okazało się, że niewielką przewagę zdobyli uczniowie klasy IVb.

Klasy V pisały dość nietypowy test. Test nie sprawdzał wiedzy, a bogactwo języka, spostrzegawczość i umiejętność kojarzenia. Należało między innymi podać słowo, które kojarzy się z czterema wymienionymi wyrazami (np. rurka, twarz, tort, ręce - odp. KREM). Z rozsypanek literowych trzeba było ułożyć nazwę zwierzęcia (np. OPEINTEZR -nietoperz). Uczniowie musieli również wykazać się znajomością polskich powiedzeń, przysłów. Ciekawym zadaniem było odgadywanie pojęcia na podstawie definicji ze słownika języka polskiego (np. pewna liczba złożonych, zbroszurowanych i oprawionych arkuszy papieru, zadrukowanych tekstem literackim, naukowym lub użytkowym - odp. Książka). Najbardziej spostrzegawczy byli:
1. Dawid Kulesza, kl. Vb
2. Patrycja Filipczuk, kl. Vb; Natalia Sztulc, kl. Vb
3. Agata Brzozowska, kl. Va; Klaudia Kuźma, kl. Vb.

Uczniowie klas szóstych tego dnia wzięli udział w eliminacjach klasowych konkursu ?Audiobook na żywo?. Ogółem wystąpiło 20 uczniów, którzy czytali na głos fragmenty swoich ulubionych książek. Publiczność stanowili uczniowie klas VIa i VIb, także ci, którym zabrakło odwagi na głośne przeczytanie fragmentu ulubionej powieści czy opowiadania. Jury w składzie Katarzyna Chrościcka i Marek Muszyński wytypowało po dwie osoby z każdej klasy do finału szkolnego konkursu. Finał odbędzie się 18 kwietnia 2013 r. w bibliotece szkolnej, a wezmą w nim udział reprezentanci klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazju.

W klasach I gimnazjum odbył się turniej poprawności fleksyjno-frazeologicznej z wykorzystaniem multimedialnego podręcznika, który pomagał drużynom szybko i sprawnie sprawdzić poprawność wykonania poszczególnych zadań. Pomocą służyły również tradycyjne słowniki (?Słownik poprawnej polszczyzny? oraz ?Słownik frazeologiczny?). Uczniowie klasy IA i IB zostali podzieleni na 6 grup. Oceniane było tempo oraz jakość wykonywanych zadań. Rywalizacja była bardzo wyrównana. Grupy, które wykonały zadanie najszybciej i najlepiej otrzymywały ?zachętki i motywce?-kolorowe naklejki doceniające ich wysiłek i pracę. Wszyscy uczniowie z wielkim zapałem angażowali się w wykonywanie ćwiczeń językowych, za co zostali nagrodzeni pozytywnymi ocenami z języka polskiego. Najlepsza okazał się grupa w składzie: Kamil Chrościcki kl. IA, Izabela Roszkowska kl. IA, Sebastian Roszkowski kl. IA, Julia Woźniuk kl. IB, Patrycja Zajkowska kl. IB.

Klasy IIA i IIB gimnazjum uczestniczyły w dwugodzinnych zajęciach mających formę e-lekcji. Pierwsza lekcja dotyczyła frazeologii biblijnej obecnej w języku polskim. Wątkiem przewodnim drugiej części zajęć była mitologia grecka w języku. Uczniowie mieli okazję przypomnieć i powtórzyć ważne motywy literackie, a następnie wykonywali ćwiczenia interaktywne, sprawdzające rozumienie związków frazeologicznych o pochodzeniu mitologicznym i biblijnym. Podsumowaniem Dnia Kultury Języka w klasach II gimnazjum był konkurs z zakresu poprawności językowej pod hasłem "Popraw błędy". Mistrzynią kultury języka została Aleksandra Jaroszuk z kl. IIB, drugie miejsce w tym konkursie zajęła Anna Badalian-kl. IIA.

Klasy III gimnazjum wzięły udział w zajęciach o charakterze konkursowym. Tematyka spotkania dotyczyła szeroko rozumianej kultury języka: poprawności językowej, stylów języka, jego historii. Uczniowie chętnie wykonali kilka zadań, które poprzedził krótki wykład na ww. zagadnienia i zostali nagrodzeni bardzo dobrymi ocenami z języka polskiego.

Mamy nadzieję, że DZIEŃ KULTURY JĘZYKA pozostanie na długo w pamięci wszystkich uczestników i przyczyni się do podniesienia jakości naszej kultury językowej.

 
situs toto 4d dentoto
situs toto 4d dentoto