TEMAT: Jak
rozmawiać, gdy mamy różne poglądy?
CELE:
-
uczeń rozróżnia
komunikaty bezpośrednie i pośrednie,
-
wyraża słownie
swoje uczucia,
-
umie
konstruktywnie prowadzić dialog w sytuacji konfliktowej.
METODY: pogadanka,
praca z tekstem, elementy wykładu, praca w grupach, drama – przyjmowanie ról.
POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kartki „Jak się teraz czujesz?”, kartki z dialogami, plansze
z informacjami o komunikatach bezpośrednich i pośrednich, plansza „Rodzic
zmęczony”, schemat komunikatu bezpośredniego, opisy sytuacji do pracy w
grupach, tekst bajki B. Ferraro „Drapieżnik”.
·
Zabawa
z kartkami „Jak się teraz czujesz?”
·
Nauczyciel
informuje o temacie lekcji, następnie rozdaje kartki z dialogami – rozmowy
osób, które mają odmienne poglądy. Poleca, by uczniowie znaleźli różnice.
PIERWSZY
DIALOG |
DRUGI DIALOG: |
– pełen agresji – rozmówcy atakują siebie nawzajem |
– pozbawiony agresji – każdy mówi o sobie (o
tym, co myśli lub czuje) |
·
Informacje
o komunikatach bezpośrednich i pośrednich – nauczyciel umieszcza na tablicy
plansze:
-
dotyczą
bezpośrednio przyczyny konfliktu -
informują o
odczuciach i sadach mówiącego -
wyrażają
oczekiwania mówiącego -
są pozbawione
agresji -
nie wywołują
negatywnych emocji -
pozwalają
rozwiązać konflikt bez poczucia krzywdy lub przegranej którejkolwiek ze stron |
-
nie dotykają
bezpośredniej przyczyny konfliktu -
zawierają sądy i
opinie o rozmówcy -
są atakujące i
raniące -
są agresywne -
wywołują agresję -
wzmagają
konflikt |
·
Nauczyciel
prezentuje plansze pt.: „Rodzic zmęczony” i objaśnia: przyczyną konfliktu jest
zmęczenie ojca. W pierwszym przypadku ojciec nie nazywa bezpośrednio tej
przyczyny (demonstruje zniecierpliwienie), dziecko czuje się atakowane i
oceniane jako złe, co powoduje jego smutek i złość. W drugim przypadku ojciec
mówi bezpośrednio o swych odczuciach – dziecko rozumie, że przyczyną złego
humoru taty jest zmęczenie (a nie ono)
i konflikt zostaje rozładowany.
·
Nauczyciel
zapoznaje uczniów ze schematem wypowiedzi – komunikatu bezpośredniego:
CZUJĘ SIĘ ... |
W KOMUNIKACIE BEZPOŚREDNIM AUTOR MÓWI
O SWOICH UCZUCIACH,
ICH PRZYCZYNIE I
SWOICH OCZEKIWANIACH
|
PONIEWAŻ ... |
|
I CHCIAŁBYM ... |
Np. „Jestem zmęczony,
ponieważ miałem ciężki dzień i chciałbym, byś się cicho bawił.”
·
Nauczyciel
dzieli uczniów na grupy, każda otrzymuje opis sytuacji z komunikatem pośrednim
i poleceniem ułożenia komunikatu bezpośredniego. Grupy czytają otrzymane wersje
i odgrywają scenki.
·
Na
zakończenie – przypomnienie korzyści ze stosowania w rozmowach komunikatów
bezpośrednich, polecenie stosowania zdobytych umiejętności w rozmowach w
domu i szkole oraz B.
Ferraro „Drapieżnik”
opracowała: mgr Teresa Radziewicz