Opracowała: Katarzyna Chrościcka
Nauczyciel geografii w Zespole Szkół
w Juchnowcu Górnym
PLAN
METODYCZNY PRZEDMIOT:
GEOGRAFIA
KLASA III GIMNAZJUM
TEMAT: Przyrodnicze i pozaprzyrodnicze uwarunkowania rolnictwa w Polsce
Cel ogólny: Poznanie przyrodniczych i pozaprzyrodniczych warunków
wpływających na polskie rolnictwo.
Cele szczegółowe:
Wiadomości
Uczeń potrafi:
Umiejętności
Uczeń potrafi:
poziom rozwoju rolnictwa w naszej ojczyźnie z wysoko rozwiniętymi krajami
Europy Zachodniej
Pomoce dydaktyczne: mapa hipsometryczna Polski, mapy
tematyczne zamieszczone w atlasie i w podręczniku, podręcznik „Geografia” R.Dmochowski,
M.M.Wilczyńska - Wołoszyn, zeszyt ćwiczeń, duży arkusz papieru, kolorowe
mazaki, kartki, magnesy do mocowania kartek na tablicy,
taśma samoprzylepna, załączniki
Formy organizacji zajęć: grupowa i indywidualna
Typ lekcji: przeznaczona na realizację nowego materiału
Metody pracy: burza mózgów, praca z mapą, układanie „rozsypane” wyrazowych,
Miejsce: klasa z przygotowanymi stolikami do pracy w grupach
Czas: 45 minut
Część lekcji |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Pomoce dydaktyczne |
|
|
Docelowe |
Zadania dydaktyczne |
|
|||
Wstępna |
Wybór lidera nadzorującego pracę grupy( przyznaje punkty za aktywność podczas wykonywania poszczególnych zadań)
|
Poznanie celów lekcji Zapisanie tematu lekcji |
Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności Podział uczniów na 4 grupy. Uświadomienie uczniom celów zajęć Podanie tematu lekcji |
|
|
Główna |
Określenie pojęcia „rolnictwo” |
Zastanowienie się w grupach(„burza mózgów”), zapisanie wspólnie utworzonej definicji, odczytanie definicji przez wszystkie grupy |
Pytanie: Co to jest rolnictwo? |
|
|
Ułożenie „ rozsypanki” i odczytanie całości zadania przez grupę |
Poinformowanie o tym,iż rolnictwo odgrywa bardzo ważne funkcje |
Rozsypana wyrazowa |
|||
Omówienie warunków gospodarowania w rolnictwie |
Na podstawie wiadomości z poprzednich lekcji omówienie przez grupy wpływu warunków przyrodniczych( gleb, wody, klimatu i rzeźby terenu) na rolnictwo w Polsce( z uwzględnieniem naszego regionu) Wyszukanie w atlasie, wypisanie na kartce i przypięcie w odpowiednim miejscu w tabeli nazw krain geograficznych o + i – cechach |
Podział uwarunkowań rolnictwa na przyrodnicze i pozaprzyrodnicze, przypięcie plansz do tablicy Przydzielenie grupom tematów do omówienia (z uwzględnieniem naszego regionu) |
Załączniki Podręcznik Atlasy, mapa Tabela: krainy geograficzne o korzystnych i niekorzystnych cechach |
||
Wskazanie wybranych krain geograficznych na mapie Omówienie użytków rolnych w Polsce i naszym regionie |
Przypięcie na tablicy diagramów kołowych przedstawiających strukturę użytkowania ziemi w Polsce i w naszym regionie |
Mapa Diagramy kołowe |
|||
Opracowanie poszczególnych zagadnień w grupach i omówienie na forum klasy |
Przydzielenie grupom omówienie warunków pozaprzyrodniczych wpływających na rolnictwo w Polsce i porównania ich z rolnictwem unijnym |
||||
|
|||||
Wyrażenie opinii poprzez przypięcie punktu :Polsce lub UE |
Przypięcie tabeli Polska –UE i polecenie uczniom uzupełnienia jej Przeczytanie krótkiej charakterystyki rolnictwa w województwie podlaskim |
Tabela : Polska – Unia Europejska Tekst: charakterystyka rolnictwa w regionie |
|||
Końcowa |
Podsumowanie |
Odczytanie w grupach tekstu , odgadnięcie nazwy krainy geograficznej, przeczytanie tekstu klasie i pokazanie właściwego obszaru na mapie |
Rozdanie krótkiej charakterystyki 4 krain geograficznych uwzględniającej warunki rolnictwa Zebranie kart z punktacją poszczególnych członków grup i ocena pracy na lekcji |
Tekst Mapa Polski |
|
Praca domowa- główna Praca domowa- dla chętnych |
|
Polecenie wykonania ćwiczenia 57 – 64 ze stron 30-33 Na podstawie ćwiczeń opisać przyrodnicze i pozaprzyrodnicze uwarunkowania rolnictwa w naszym regionie |
Zeszyt ćwiczeń |
Załącznik1
POZAPRZYRODNICZE UWARUNKOWANIA
ROLNICTWA |
POLSKA |
UNIA
EUROPEJSKA |
WIELKOSĆ
GOSPODARSTW |
|
|
POZIOM
MECHANIZACJI |
|
|
ILOŚĆ ZATRUDNIONYCH I
PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE |
|
|
ZUŻYCIE NAWOZÓW SZTUCZNYCH I
ŚRODKÓW OCHRONY ROŚLIN |
|
|
Załacznik2
FUNKCJA
EKONOMICZNA |
FUNKCJA
SPOŁECZNA |
FUNKCJA
PRZESTRZENNA |
Dostarcza
żywności dla ludzi pasz dla
zwierząt, surowców dla przemysłu , uczestniczy w handlu wewnętrznym i
zagranicznym. |
Tworzenie miejsc pracy, a poprzez to źródeł
utrzymania części ludności |
Kształtowanie
krajobrazu przez zmianę krajobrazu naturalnego na kulturowy(pola,
pastwiska, sady, ogrody) |
Załącznik 3
Indywidualnym gospodarstwom rolnym na Podlasiu niełatwo jest przystosować się do nowej rzeczywistości ekonomicznej .Gospodarstwa północno- wschodniej Polski mają w zasadzie tylko jeden atut – one już są duże i zajmują około 10 ha.
Gdyby jeszcze warunki przyrodnicze były odrobinę lepsze?
Uprawę roli utrudniają nie tylko krótki okres wegetacyjny i niewielka na ogół żyzność gleb. W wielu miejscach spadki terenu są tak duże , że praktycznie uniemożliwiają mechanizację . Lodowiec pozostawił niezliczoną ilość kamieni, niekiedy imponujących rozmiarów głazów narzutowych. Łamią się o nie pługi, ostrza kosiarek.
W świadomości społecznej Polaków utrwalił się obraz zacofanego rolnictwa północno-wschodniej części naszego kraju: szerokie miedze, gospodarstwa poszatkowane na dziesiątki kawałków, koń ciągnący pług, brak nawozów sztucznych i środków ochrony roślin. Plony są niskie i zbiory wystarczają niemal wyłącznie na pokrycie własnych potrzeb żywieniowych.
Jeszcze przed kilkunastu laty taki obraz był w dużej mierze prawdziwy. Także i dziś chłopi nie zapomnieli , jak posługiwać się kosą , gdy trzeba skosić trawę na miedzy, w przydrożnym rowie lub gdy po nadmiernych deszczach „wylegnie” zboże i kombajny nie są w stanie go zżąć.
Ale różnice w poziomie uprawy między Polską NE a resztą kraju stopniowo się zacierały i dzisiaj nie są już istotne.Na przykład zużycie nawozów sztucznych na 1 ha użytków rolnych wynosi około 72 kg – czyli zbliżone do średniej krajowej (71 kg).Pamiętajmy jednak przy tym, że w zużyciu dużych ilości nawozów sztucznych przestaliśmy już widzieć wyłącznie symbol postępu. Coraz powszechniejsza jest świadomość , że nadmierne używanie nawozów sztucznych, a zwłaszcza środków ochrony roślin prowadzi do zatrucia gleb i wód, a również do obniżenia jakości produktów rolnych.
Załacznik4 Karta oceny grup
za poszczególne zadania
GRUPA |
|
|
|
|
|
Zadanie 1 |
|
|
|
|
|
Zadanie 2 |
|
|
|
|
|
Zadanie 3 |
|
|
|
|
|
Zadanie 4 |
|
|
|
|
|
Zadanie 5 |
|
|
|
|
|
SUMA |
|
|
|
|
|