REGULAMIN KONKURSU
„DZIEŃ WIOSNY W EUROPIE”
Juchnowiec Górny, marzec 2003r.
OPRACOWAŁY I PRZEPROWADZIŁY:
Aneta Białous
Katarzyna Chrościcka
Dorota Miszkiel
Cele główne konkursu:
- popularyzacja instytucji
Unii Europejskiej i krajów członkowskich wśród uczniów naszej szkoły,
- ukazanie różnych aspektów
życia kulturalnego, społecznego i gospodarczego UE na przykładzie wybranych
państw członkowskich UE,
- przekazanie wiedzy
dotyczącej integracji europejskiej, co pozwoli uczniom na pełne i świadome
uczestnictwo w nowej strukturze,
- otwarcie szkoły na
zagranicę,
- wychowanie aktywnego
obywatela.
Cele szczegółowe:
Uczeń zna:
- języki Europy,
- nazwy państw europejskich i
ich stolic,
- pojęcie euro i nazwy walut
europejskich,
- podstawowe informacje
dotyczące polityki, geografii, historii i kultury poszczególnych państw Europy,
-organizacje UE.
Uczeń wie:
- co to jest WE, EWG, EWW i
S, UE,
- jakie są symbole Unii
Europejskiej.
Uczeń rozumie:
- potrzebę bliższego poznania
danego kraju, jego obyczajów i tradycji,
- potrzebę integracji państw
europejskich.
Uczeń potrafi:
- pokazać na mapie kraje
członkowskie UE,
- podać cechy
charakterystyczne wybranych państw Europy,
- pracować z mapą, tekstem,
- przeliczyć walutę danego
kraju na walutę europejską,
- interesująco zaprezentować
poszczególne państwa europejskie,
- przedstawić korzyści
wejścia Polski do UE.
Uczestnicy konkursu:
Uczniowie gimnazjum Zespołu
Szkół w Juchnowcu Górnym
Przebieg konkursu:
I etap
Klasowy Turniej Europejski
-rozwiązanie testu i
wyłonienie dwóch reprezentantów klasy
II etap
- reprezentacje klas A, B, C.
KLASOWY TURNIEJ EUROPEJSKI:
W zawodach biorą udział
wszyscy uczniowie gimnazjum.
Dnia 20 lutego 2003 roku na
pierwszej godzinie lekcyjnej nauczyciele ZS w Juchnowcu Górnym przeprowadzają
test z zakresu wiedzy o Unii Europejskiej –Klasowy
Turniej Europejski- i przekazują wychowawcom. Załącznik
1.
Za prawidłową odpowiedź na
każde z pytań można uzyskać od 1 do 15 punktów, (łącznie 33 punkty).
Każdy wychowawca otrzyma
klucz odpowiedzi Klasowego Turnieju
Europejskiego. Załącznik 2.
Wychowawcy sprawdzają testy i
przekazują p. Katarzynie Chrościckiej.
Pierwszy etap kończy się
ocenieniem testów i wstawieniem wszystkim uczestnikom punktów z geografii do
dzienników lekcyjnych( od 0 do 2 w zależności od ilości zdobytych punktów).
Do zawodów szkolnych
kwalifikuje się dwóch zawodników z każdej klasy, którzy uzyskali największą
ilość punktów.
PREZENTACJE WYBRANYCH KRAJÓW
EUROPEJSKICH PRZEZ KLASY. Załącznik 3.
SZKOLNY TURNIEJ EUROPEJSKI Załącznik 4.
Polega na przeprowadzeniu
turnieju zwycięzców pierwszego etapu (dwie osoby z każdej klasy).
Rywalizują reprezentanci
wszystkich klas gimnazjalnych w trzech zespołach konkursowych.
a) zespół A: po 2 uczniów z
klas : I a, II a, II a
b) zespół B: po 2 uczniów z
klas: I b, II b, III b
c) zespół C: po 2 uczniów z
klas: I c, II c, III c
Uczestnicy zawodów szkolnych
otrzymują dyplomy i nagrody ufundowane przez organizatorów i sponsorów oraz
dodatkowe punkty z geografii, języka angielskiego i matematyki (w zależności od
zajętego miejsca).
SZKOLNA EUROWIZJA. Załącznik 5.
LITERATURA:
1.
Podlaskie Centrum Informacji Europejskiej, Unia Europejska. Broszury informacyjne.
2.
Bliżej Unii. Podlaski Informator Europejski.
3.
Leksykon Unii Europejskiej. T.Bainbridge, A.Teasdale, Wydawnictwo Platan.
Kraków 1998
4. Unia Europejska,
L.Ciamage, E.Latoszek, K.Michałowska- Gorywoda, L.Oręziak, Wydawnictwa Naukowe
PWN, Warszawa 1999
5.
Encyklopedia Geografii. Kraje i ludzie. Europa. Wydawnictwo Muza S.A., Warszawa
1996
6.
Szkolny atlas geograficzny.
7.
Internet.
KALENDARIUM:
14.02. 2003r. –
poinformowanie uczniów o konkursie : Klasowym
Turnieju Europejskim.
20.02.2003r. – Klasowy Turniej Europejski.
25.02.2003r. –ogłoszenie
wyników Klasowego Turnieju Europejskiego.
1.03.2003r.- przekazanie płyt
CD z nagraniami hymnu i utworu muzycznego.
18.03.2003r.- przekazanie do
oceny albumu przewodniczącemu komisji.
21.03. 2003r.- „Dzień wiosny w Europie” - konkurs
·
KLASA I WYCHOWAWCA UBIERA SIĘ W BARWY NARODOWE (BARWY
FLAGI)
9:00 – 12:00 KONKURS
Emilia
Rynkiewicz
Natalia
Szpica
dekoracja sceny:
-
flaga UE
-
zdjęcia
wykonawców muzycznych
1. Powitanie
2. Legenda o Europie...
3. Krótka informacja o
UE
4. Hymn „Oda do radości”
-
śpiewają
reprezentanci klas
-
publiczność stoi
na baczność
5. Prezentacje wybranych
krajów europejskich / 5 – 15 min./ (przy stoisku)
1.Wielka Brytania (I b)
2. Hiszpania (I a)
3. Francja (II b)
4. Belgia (I c)
5. Holandia (II a)
6. Niemcy (II c)
7. Szwecja (III b)
8. Włochy (III a)
9. Grecja (III c)
UWAGA!!!
PREZENTACJE MOŻNA ŁĄCZYĆ |
a) wystrój stanowiska:
-
flaga
państwa (100 cm x 70 cm) z kieszonką na kijek (dł. kija 140 cm, średnica od 1,5
do 2 cm)
-
mapa
konturowa z zaznaczonymi głównymi miastami i rzekami (mapa barwna uwzględniająca
ukształtowanie terenu + legenda)
(60 cm x 80 cm)
-
charakterystyczne
budowle i elementy związane z danym państwem (dowolnie)
b) hymn danego kraju (osoby stojące przy stoisku i klasa
stoją na baczność) / 2
min. x 9 = 18 min. /
c) sławna postać
-
postać wita się w języku danego kraju,
-
fotografia
postaci (wymiary dowolne),
-
krótka biografia
tej postaci (przeczytana albo autoprezentacja),
-
bezpośrednia
prezentacja danej postaci,
d) strój narodowy lub
charakterystyczny
(krótki komentarz stroju,
można się przejść lub zaprezentować w inny sposób)
e) potrawa (może być
makieta potrawy),(krótki komentarz)
f) album
(w dniu prezentacji album
jest wykorzystany jako wystrój stoiska)
-
format nie
mniejszy niż A4
-
możliwość
zbindowania w szkole
-
ilość stron
dowolna
-
forma redakcyjna
dowolna
-
ująć
najważniejsze informacje (mapa państwa, flaga państwa, ogólne wiadomości o
środowisku geograficznym, zabytki, kultura (sławni ludzie): *literatura, *architektura,
*muzyka
7. Szkolny Turniej
Europejski. /ok. 40 min./
8. Szkolna Eurowizja 2003 r.
– koncert / 3 min. x 9 kl. = 27
min./
-
zdjęcie
wykonawcy muzycznego, które należy przygotować zostanie umieszczone jako
dekoracja sceny,
Kolejność występów:
1. Grecja (III c)
2. Włochy (III a)
3. Szwecja (III b)
4. Niemcy (II c)
5. Holandia (II a)
6. Belgia (I c)
7. Francja (II b)
8. Hiszpania (I a)
9. Wielka Brytania (I b)
KONKURS „DZIEŃ WIOSNY W EUROPIE”
KLASOWY TURNIEJ EUROPEJSKI
Imię
i nazwisko………………………..………… klasa……………
1.Co
znaczy skrót UE?
……………………………………………………………………………………………………..
2.Ile
obecnie jest krajów w UE?
……………………………………………………………………………………………………..
3.Jakie
miasto jest stolicą UE?
……………………………………………………………………………………………………..
4.Jaką
nazwę nosi obecnie waluta UE?
……………………………………………………………………………………………………..
5.Podaj
3 kraje UE,które nie wprowadziły nowej waluty unijnej.
……………………………………………………………………………………………………..
6.Zakreśl
właściwą datę wprowadzenia waluty europejskiej:
2001 2002 2003
7.Wymień
kraje należace do UE i ich stolice.
……………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………..
8.Ile
gwiazdek widnieje na fladze UE?
……………………………………………………………………………………………………..
9.Podaj
6 państw, kt…óre jako pierwsze utworzyły Wspólnote Europejską.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10.Ile
państw stowarzyszonych zakonczyło pomyslnie neocjacje o wstąpienie do UE?
………………………………………………………………………………………………………
11.Podaj
przybliżoną date wstąpienia Polski do UE.
………………………………………………………………………………………………………
12.Wyjasnij,
dlaczego na fladze UE znajduje się 12 gwiazdek.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
KLUCZ
ODPOWIEDZI DO KLASOWEGO TURNIEJU EUROPEJSKIEGO
L.p. |
Odpowiedź |
Punktacja |
1. |
Unia
Europejska |
1pkt. |
2. |
15 |
1pkt. |
3. |
Bruksela |
1pkt. |
4. |
Euro |
1pkt. |
5. |
Wielka
Brytania, Dania, Szwecja |
1pkt. za podanie 1 państwa Razem 3pkt. |
6. |
2002 |
1pkt. |
7. |
Austria Wiedeń Belgia Bruksela Dania Kopenhaga Finlandia Helsinki Francja Paryż Grecja Ateny Hiszpania Madryt Holandia Amsterdam Irlandia Dublin Luksemburg Luksemburg Niemcy Berlin Portugalia Lizbona Szwecja
Sztokholm Wielka
Brytania Londyn Włochy Rzym |
Za prawidłowe podanie państwa i stolicy 1pkt. Razem 15pkt. |
8. |
12 |
1pkt. |
9. |
Niemcy,
Włochy, Francja, Belgia, Holandia, Luksemburg |
Za podanie 1 państwa 1pkt. Razem 6pkt. |
10. |
10 |
1pkt. |
11. |
Maj
2004 |
1pkt. |
12. |
-Symbolika
chrześcijańska: 12 gwiazdek w wieńcu nad głową Maryi, -12
symbolizuje doskonałość i dopełnienie, -12
znaków zodiaku. |
1 pkt.za jedną z możliwych odpowiedzi Razem 1pkt. |
RAZEM 33 PKT.
KONKURS „DZIEŃ WIOSNY W EUROPIE”
PREZENTACJE
WYBRANYCH KRAJÓW EUROPEJSKICH PRZEZ KLASY
Prowadzące: Marzena Prychocka
Emilia
Rynkiewicz
Natalia
Szpica
MARZENA: Serdecznie witamy
wszystkich zebranych na Europejskim Dniu Wiosny. Mamy nadzieję, że dzisiejszy
dzień na długo pozostanie w waszej pamięci. Zapraszamy do odbycia z nami
fascynującej podróży po Europie. Będziemy przemieszczać się różnymi środkami
lokomocji, w związku z tym prosimy o sprawne załatwienie formalności i
niepowodowanie problemów przy międzylądowaniu i przesiadkach na dworcach
kolejowych. Na terenach portowych prosimy o przestrzeganie szczególnej
ostrożności.
Podróż
jednak wymaga odpowiedniego przygotowania. Mamy już wykupione bilety, ale
musimy również dowiedzieć się nieco o obszarze, który będziemy zwiedzać.
Na
początek proponujemy zapoznać się z mityczną historią Europy...
NATALIA: W dawnych czasach, kiedy bogowie chętnie odwiedzali
Ziemię, żyła przecudnej urody panna o imieniu Europa. Dziewczyna była córką
fenickiego władcy Agenora.
Pewnego
dnia królewna Europa i jej przyjaciółki bawiły się na słonecznym morskim
wybrzeżu. Dziewczęta tańczyły, śpiewały i kapały się w słonych falach morza.
Nagle zauważyły, że ich zabawie przygląda się niezwykle piękny byk. Było to
wspaniałe zwierzę o łagodnym, rozumnym spojrzeniu, atłasowej skórze i
rozłożystych rogach. Zaciekawione panny zbliżyły się do niego i zaczęły go
głaskać po grzbiecie.
W pewnym
momencie byk przykląkł przed Europą, zapraszając ją do przejażdżki. Królewna
przez chwilę się wahała, ale w końcu towarzyszki namówiły ją do zabawy. Gdy
Europa usiadła na karku zwierzęcia, ten jednym susem ruszył do ucieczki.
Przyjaciółki, widząc, że byk porywa biedną Europę, podniosły lament. Niestety
zwierzę nie zważało ani na krzyk zrozpaczonych przyjaciółek ani na przerażenie
Europy. Byk wpadł do morza i uniósł pannę na wyspę Kretę.
Zrozpaczony
ojciec Europy wysłał na poszukiwania córki jej brata Kadmosa. Jednak pościg
zawiódł. Okazało się bowiem, że pod postacią byka ukrył się sam Zeus, który
zakochał się w pięknej królewnie. Na Krecie zbudował jej diamentowy pałac,
gdzie dziewczyna pozostała do końca swych dni.
MARZENA: Wysłuchaliśmy
przepięknego mitu o miłości, a teraz czas na krótką powtórkę z historii
integracji państw europejskich.
EMILIA: Historia Europy to dzieje
rozwoju wielkiej kultury i postępu
gospodarczego, ale także historia wyniszczających
wojen. Z potrzeby utrzymania
dobrobytu i jedności na kontynencie europejskim zrodziła się demokracja.
Jednak
silne przekonanie o potrzebie europejskiego porozumienia pojawiło się dopiero w
XX wieku. Pomysł zjednoczenia Europy w okrutny sposób przed 60 laty próbowała
realizować III Rzesza Hitlera, która dążyła do stworzenia „Nowej Europy”.
Na
początku lat 50. rozpoczął się proces powstawania struktur, które dały początek
dzisiejszej Unii Europejskiej. W 1950 roku sześć państw Europy Zachodniej:
Francja, RFN, Kraje Beneluksu i Włochy utworzyły Europejską Wspólnotę Węgla i
Stali. Twórcą był aktywny działacz na rzecz integracji europejskiej Jean Monet, a na forum międzynarodowym
przedstawił go minister spraw zagranicznych Robert Schuman. W ten sposób zakończyła się epoka konfliktów między
tymi narodami. Duży wkład w powyższe dzieło miał kanclerz RFN, Konrad Adenauer. W 1957 roku „szóstka „
przyjęła tzw. Traktaty Rzymskie, które stworzyły dwie kolejne wspólnoty:
Europejską Wspólnotę Gospodarczą i Europejską Wspólnotę Atomową. W latach 60.
nastąpiło spowolnienie procesu integracji
za sprawą prezydenta Francji Charles’a de Gaulle’a, który miał własną
wizję porządku europejskiego.
Wielkim
wydarzeniem dla Wspólnot Europejskich stało się przyjęcie w 1973 roku nowych
członków: Danii, Irlandii i Wielkiej Brytanii.
Kolejne
poszerzenie nastąpiło: w 1981roku, kiedy do struktur przystąpiła Grecja i 1986
– Hiszpania i Portugalia.
W
1991 roku w Maastricht przyjęto Traktat
o Unii Europejskiej.
W
1995 roku Unia poszerzyła liczbę swoich członków o Austrię, Szwecję, i
Finlandię.
Obecne
Unię Europejską tworzy 15 państw zachodniej, południowej i północnej Europy.
W
2000 roku wprowadzono w 12 krajach unii wspólną walutę –EURO, która od 2002
roku całkowicie zastąpiła pieniądz narodowy.
NATALIA: Zjednoczona Europa postrzegana jest jako jedno
państwo. Dlatego też jak każde inne państwo posiada własne symbole narodowe.
Flaga,
którą tu widzimy, to dwanaście złotych gwiazd ułożonych koliście na lazurowym
tle. Liczba gwiazd jest niezmienna. Jest to symbol doskonałości, harmonii i
pełni.
Natomiast
hymnem Unii jest muzyczna aranżacja preludium Ody do radości z IX symfonii Ludwika van Beethovena, dokonana przez
Herberta von Karajana.
Prosimy
o powstanie i wysłuchanie hymnu w wykonaniu naszych koleżanek.
NATALIA: Proszę o zajęcie miejsc w
samolocie. Właśnie wylatujemy do Wielkiej Brytanii. Linie lotnicze British
Airways życzą miłego lotu. I już jesteśmy Heathrow Airport
Prezentacja- I B
MARZENA: Pasażerów prosimy o nieprzedłużanie pobytu w
angielskich pubach, bowiem w dalszej podróży czeka na was jeszcze wiele
intrygujących niespodzianek.
Oto
jedna z nich … Spójrzcie przez okna, właśnie lecimy nad kanałem La Manche, kierując
się na południowy - zachód do słonecznej Hiszpanii.
Prezentacja – I A
EMILIA: Czy jesteście gotowi na wspinaczkę wysokogórską? Jeśli tak, to
zapraszam na przeprawę przez Pireneje w kierunku Francji. Nie obawiajcie się,
że będziecie kontynuować podróż pieszo. Na parkingu stoi autokar klasy De Luxe.
Prezentacja – II B
NATALIA: Po intensywnej dawce wrażeń przez chwilę proponujemy
zdrzemnąć się, bowiem trasa z Francji do Belgii przebiega nudną autostradą.
Prezentacja – I C
MARZENA: Z Belgii do Holandii jest niedaleko… Nie obawiajcie
się przy tym drastycznego spadku dobrego samopoczucia, ponieważ depresja nikomu
nie grozi w kraju kolorowych tulipanów.
Prezentacja-II A
EMILIA: Naszą podróż wciąż kontynuujemy autokarem. Zbliżamy
się do Niemiec.
Prezentacja –II C
NATALIA: Uwaga, proszę się przygotować do odprawy promowej.
Naszym celem jest obecnie Szwecja. Pozornie mogłoby się wydawać, że trasa
będzie monotonna, ale atrakcji dostarczy nam niesamowita podróż morska, odbyta
przez największe europejskie cieśniny Skagerrak i Kattegat.
Prezentacja –III B
EMILIA: Z lotniska w Sztokholmie wylatujemy do upalnej
Italii. Prosimy przygotować się do odprawy lotniczej.
Prezentacja – III A
MARZENA: I znów znajdujemy się w strefie portowej. Prosimy o
zachowanie ostrożności. Płyniemy do miejsca, które podobnie jak Włochy określa
się kolebką ludzkiej kultury, mianowicie do Grecji.
Prezentacja – III C
MARZENA: I to już ostatni kraj w naszej wspaniałej podróży, ale
nie martwcie się. Odbyliśmy podróż w naszej wyobraźni, teraz czas, abyście
zaczęli poznawać Europę, podróżując z prawdziwym biletem w ręku. Tego gorąco
wam wszystkim życzymy.
Zanim
jednak zaczniecie pakować walizki, najpierw weźcie udział w Szkolnym Turnieju
Europejskim, aby sprawdzić, czy poradzicie sobie w obcym państwie.
„DZIEŃ WIOSNY W EUROPIE”
PREZENTACJE WYBRANYCH KRAJÓW EUROPEJSKICH PRZEZ KLASY
CELE:
-ukazanie różnych aspektów życia kulturalnego, społecznego i gospodarczego Unii Europejskiej,
-poznanie środowiska życia ludzi innych krajów europejskich,
-otwarcie szkoły na życie innych krajów,
-wychowanie aktywnego obywatela,
-rozwijanie samodzielności myślenia, poszukiwania, działania, samodoskonalenia, komunikowania i współpracy w grupie.
Organizacja pracy komisji:
Zadanie Klasa |
ALBUM -flaga -kontury państwa -ogólne wiadomości -zabytki -kultura ( 0-5 ) |
WYSTRÓJ -flaga -mapa -charaktery- styczne elementy ( 0-4 ) |
SŁAWNA
POSTAĆ -fotografia -krótka biografia -bezpośrednia prezentacja ( 0-3 ) |
STRÓJ
NARODOWY LUB CHARAKTERY- STYCZNY ( 0-4 ) |
POTRAWA ( 0-3 ) |
WYKONAWCA
MUZYCZNY -zdjęcie wykonawcy -wykonanie utworu -charakteryzacja ( 0-6 ) |
SUMA
PUNKTÓW max.25 |
I B WIELKA BRYTANIA |
|
|
|
|
|
|
|
I A HISZPANIA |
|
|
|
|
|
|
|
II B FRANCJA |
|
|
|
|
|
|
|
I C BELGIA |
|
|
|
|
|
|
|
II A HOLANDIA |
|
|
|
|
|
|
|
II C NIEMCY |
|
|
|
|
|
|
|
III B SZWECJA |
|
|
|
|
|
|
|
III A WŁOCHY |
|
|
|
|
|
|
|
III C GRECJA |
|
|
|
|
|
|
|
Źródła
informacji:
1)
Internet
2)
książki,
publikacje, fotografie, czasopisma
3)
mapy, ilustracje
4)
rozmowy z
wychowawcą, rodzicami
Dokumentacja:
1.
Flaga państwa
70cm x 100cm.
2.
Mapa konturowa z
zaznaczonymi obiektami geograficznymi 60cm x 80cm.
3.
Charakterystyczne
budowle i elementy związane z danym państwem.
4.
Fotografia,
krótka biografia, bezpośrednia prezentacja danej postaci.
5.
Strój narodowy,
rekwizyty.
6.
Potrawy
charakterystyczna dla danego kraju.
7.
Zdjęcie wykonawcy
muzycznego.
Terminy:
1.
Zbieranie
materiałów do 20 grudnia 2002 r.
2.
Opracowanie
materiałów do 17 marca 2003 r.
3.
Prezentacja 21
marca 2003 r.
Kryteria oceny:
-poprawność redagowania tekstów
-estetyka wykonania
-sposób prezentacji
-charakteryzacja zbliżona do oryginału
KONKURS „DZIEŃ WIOSNY W EUROPIE”
SZKOLNY TURNIEJ EUROPEJSKI
Miejsce: duża sala
gimnastyczna
Rekwizyty: trzy stoliki dla
trzech zespołów klasowych, trzy sztalugi z blokami piśmienniczymi, plansze z
zadaniami, flamastry;
Czas trwania: około 40 minut
Szkolny Turniej Europejski
Zadania konkursowe:
Prawidłowa odpowiedź |
Punktacja |
Włochy –Rzym, Francja – Paryż, Niemcy – Berlin, Belgia- Bruksela, Holandia – Amsterdam, Luksemburg – Luksemburg. |
-za prawidłowe podanie
państwa i stolicy-1pkt. -poprawne podanie państwa i
niepoprawnie stolicy-0pkt. |
Prawidłowa odpowiedź |
Punktacja |
*Były to państwa tworzące Wspólnotę
Europejską. *Państwa, które podpisały Traktat
Paryski, czyli Traktat o Ustanowieniu Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali. |
- reprezentanci klas za
poprawą odpowiedź na pytanie otrzymują 1 pkt. |
Prawidłowa odpowiedź |
Punktacja |
1952- Włochy, Francja, Niemcy, Belgia, Holandia,
Luksemburg; 1972-Dania, Irlandia, Wielka Brytania; 1981- Grecja; 1985- Hiszpania i Portugalia; 1995- Austria, Finlandia, Szwecja |
- bezbłędne rozwiązanie – 3
pkt. - za 1 błąd – 2 pkt. - za 2 błędy -1 pkt. - za popełnienie większej
liczby błędów – 0 pkt. |
Grupy otrzymują tekst,
prowadzący odczytuje tekst głośno. Czas na rozwiązanie zadania 2 min.
Podkreśl w tekście wszystkie
nazwy niepolskich produktów, a następnie wypisz je przy odpowiednich państwach
pod tekstem.
EUROPEJSKA SOBOTA
Mariola
wyskoczyła z łóżka o 8:00 rano, szybkim ruchem włączyła radiomagnetofon i przy
rytmicznych dźwiękach nowego przeboju Modern Talking raźno ruszyła do łazienki.
Sięgnęła po ulubiony tonik L`Oreal i rewelacyjny krem Fleur de Sante dla
nastolatek.
Sobotni
poranek nastrajał ją optymistycznie, tym bardziej, że mama dostała premię i
miały dziś pojechać do Auchan`a na zakupy. Panowie – sześcioletni brat Marioli,
Tomek wraz z tatą – zostali w domu sami dzielnie przygotowując obiad.
Na
parkingu przed supermarketem było bardzo tłoczno, ale na szczęście znalazło się
trochę miejsca na ich małe Cinquecento. Oprócz zwykłych zakupów mogły sobie
dziś pozwolić na małe szaleństwo. Dla Tomka nowy zestaw klocków, dla ojca album
zawierający zdjęcia i opis Kopca Waterloo, dla całej rodzinki trochę bananów,
mandarynek i soczystych grejpfrutów na sałatkę owocową, dla babci rewelacyjne
cebulki nowej odmiany tulipanów. Później powędrowały do pobliskiej Ikei po nowe
zasłony do dużego pokoju. Zgłodniałe wdepnęły do małego barku obok sklepu i nie
zważając na kalorie zafundowały sobie ulubioną musakę z bakłażanów. Raptem
zadzwonił telefon Marioli – przedmiot zazdrości kilku koleżanek. To Michał,
chłopak Marioli, poinformował ją, że właśnie kupił bilety do kina na „ Mr
Bean”.
-
No mamo – z satysfakcją w głosie westchnęła Mariola – To jest prawdziwie
europejska sobota.
Belgia………………………………………………………..
Francja………………………………………………………
Grecja……………………………………………………….
Hiszpania……………………………………………………
Holandia……………………………………………………..
Niemcy………………………………………………………
Szwecja………………………………………………………
Wielka
Brytania………………………………………………
Włochy………………………………………………………
Prawidłowa odpowiedź |
Punktacja |
Belgia- Waterloo Francja- L`Oreal lub Fleur
de Sante Grecja- musaka Hiszpania- owoce cytrusowe Holandia- cebulki tulipanów Niemcy – Modern Talking Szwecja- Ikea Wielka Brytania- „Mr Bean” Włochy- Cinquecento |
- za poprawne 8-9 - 3 pkt. - za poprawne 6-7 – 2 pkt. - za poprawne 4-5 – 1 pkt. - za poprawne 0-3 – 0 pkt. |
5.
Wymień 4 główne instytucje UE i ich siedziby.
Piszą na kartkach, wieszają
na sztalugi i odczytują. (0-4)
Prawidłowa odpowiedź |
Punktacja |
1.Rada Unii Europejskiej- Bruksela 2.Parlament Europejski- Strasburg 3.Komisja Europejska- Bruksela 4.Europejski Trybunał Sprawiedliwości-Luksemburg 5.Trybunał Obrachunkowy Wspólnot
Europejskich-Luksemburg |
- bezbłędne rozwiązanie – 4
pkt. - za 1 błąd – 3 pkt. - za 2 błędy - 2 pkt. - za 3 błędy – 1 pkt. - za popełnienie większej
liczby błędów – 0 pkt. |
6.
Przeliczanie waluty europejskiej:
W UE od 1 stycznia 2002 roku
płaci się wspólną walutą – euro.(0-3)
- na sztalugach wywieszone są
plansze z przelicznikami,
- prowadzący odczytuje,
- uczestnicy na kartkach
dokonują przeliczeń,
- wywieszają odpowiedzi i
odczytują je.
Czas 2 min.
1 EURO to: |
Ile EURO otrzymamy po wymianie: |
PrawidłOdp. |
Punktacja: |
341 drachm greckich |
682 drachm greckich |
2 |
- za poprawne 12 -9 – 3pkt. - za poprawne 8-5 - 2 pkt. - za poprawne 4-1 – 1 pkt. - za popełnienie większej
liczby błędów - 0pkt. |
200 escudo portugalskich |
600 escudo portugalskich |
3 |
|
41 franków belgijskich |
82 franków belgijskich |
2 |
|
41 franków luksemburskich |
123 franków luksemburskich |
3 |
|
7 franków francuskich |
35 franków francuskich |
5 |
|
1 funt irlandzki |
5 funt irlandzki |
5 |
|
2 guldeny holenderski |
10 guldenów holenderskich |
5 |
|
1936 lirów włoskich |
1936 lirów włoskich |
1 |
|
6 marek fińskich |
24 marek fińskich |
4 |
|
2 marki niemieckie |
20 marki niemieckie |
10 |
|
166 peset hiszpańskich |
830 peset hiszpańskich |
5 |
|
14 szylingów austriackich |
70 szylingów austriackich |
5 |
7.
Pytanie z języka angielskiego (0-6)
Podaj angielskie nazwy krajów
UE:
Piszą
na kartkach, wieszają na sztalugi i odczytują
|
Poprawne
odpowiedzi |
Punktacja |
Dania Hiszpania Holandia Niemcy Brytania Wielka Włochy |
- Denmark - Spain - Netherlands - Germany - Great Britain -
Italy |
-
za wszystkie odp. poprawne 6pkt. -
za każdą błędną odpowiedź utrata 1pkt. |
8.
Rozsypanka (0-4)
Przestaw litery tak, aby
utworzyły główne cele UE:
a)PIE, BEZ, ŃST, CZE,WO
b) TĘP, POS, DAR, GOS, PO,
CZY
c) ĘP, PO , ST, CZNY, OŁE, SP
d) NA, OCH, RO, ŚCI, NO WOL,
AW, PR, I , ERE, INT, SÓW, ELI, OBYW, AT
Prawidłowo ułożone hasła
przypinają do tablic.
Prawidłowa odpowiedź |
Punktacja |
a) BEZPIECZEŃSTWO b)POSTĘP GOSPODARCZY c)POSTĘP SPOŁECZNY d)OCHRONA WOLNOŚCI , PRAW I INTERESÓW OBYWATELI |
- za bezbłędne rozwiązanie
– 4 pkt. -
za każdą błędną odpowiedź utrata 1pkt. |
9.
Wyjaśnij nazwy: EWW i S, EWG, EURATOM (0-3)
Prawidłowa odpowiedź |
Punktacja |
EWW i S- Europejska Wspólnota Węgla i Stali EWG- Europejska Wspólnota Gospodarcza EURATOM- Europejska Wspólnota Energii Atomowej |
- za bezbłędne rozwiązanie
– 3 pkt. -
za każdą błędną odpowiedź utrata 1pkt. |
10.Szybkie
pytania (0-18)
Prowadzący czyta pytanie.
Drużyna wybiera numer pytania, jeśli na nie udzieli prawidłowej odpowiedzi,
pytanie jest kierowane do publiczności.
Lp |
Pytania |
Odpowiedzi |
Punktacja |
1. |
Gdzie w Europie mężczyźni
noszą spódnice? |
w Szkocji |
Za poprawną odpowiedź
otrzymuje 1pkt. |
2. |
W którym mieście znajduje
się Wieża Eiffla? |
w Paryżu |
|
3. |
Które państwo kojarzy się z
tulipanami i wiatrakami? |
Holandia |
|
4. |
Nad jaką rzeką leży Paryż ? |
nad Sekwaną |
|
5. |
Jakim językiem
porozumiewają się Austriacy? |
niemieckim |
|
6. |
Do którego miasta prowadzą
wszystkie drogi? |
do Rzymu |
|
7. |
Czy Belgia jest
najmniejszym państwem Europy? |
nie |
|
8. |
Najpopularniejszy napój
alkoholowy Niemców? |
piwo |
|
9. |
Z jakim państwem graniczy
Portugalia? |
z Hiszpanią |
|
10 |
W którym kraju produkowane
są mercedesy? |
w Niemczech |
|
11 |
Które państwo przypomina
swoim kształtem but? |
Włochy |
|
12 |
Które państwa tworzą
Benelux? |
Belgia, Holandia, Luksemburg |
|
13 |
Czy przez Europę przebiega
południk 00? |
tak |
|
14 |
Jak żartobliwie określa się
Włochów? |
Makaroniarze |
|
15 |
Podaj imię i nazwisko
skoczka, który wygrał w 2002 roku Turniej Czterech Skoczni? |
S. Hannawald |
|
16 |
Co wspólnego mają Kopenhaga
i Warszawa? |
syrenkę |
|
17 |
Miasto gondolierów. |
Wenecja |
|
18 |
Z którego państwa wywodzi
się flamenco? |
Hiszpania |
KARTA PUNKTACJI: SZKLONEGO
TURNIEJU EUROPEJSKIEGO
KLASA ZADANIE |
I A, II A, III A |
I B, II B, III B |
I C, II C, III C |
ZAD. 1 0-6 pkt. |
|
|
|
ZAD. 2 0-1 pkt. |
|
|
|
ZAD. 3 0-3 pkt. |
|
|
|
ZAD. 4 0-3 pkt. |
|
|
|
ZAD. 5 0-4 pkt. |
|
|
|
ZAD. 6 0-3 pkt |
|
|
|
ZAD. 7 0-6 pkt. |
|
|
|
ZAD. 8 0-4 pkt. |
|
|
|
ZAD. 9 0-3 pkt. |
|
|
|
ZAD. 10 0-6 pkt. |
|
|
|
SUMA PUNKTÓW Max. 39 pkt. |
|
|
|
MIEJSCE |
|
|
|
KONKURS „DZIEŃ WIOSNY W EUROPIE”
SZKOLNA EUROWIZJA
Nasza wędrówka po Europie dobiega końca...
Jednak przed nami jeszcze wspaniały koncert europejskich gwiazd, których muzyka
udzieli nam paszportu do krajów wspólnoty europejskiej i zadba, aby doskonały
nastrój towarzyszył nam przez resztę dnia.
1.
Pierwsza wystąpi Polka greckiego pochodzenia, Eleni Dzoka, z refleksyjną
piosenką Troszeczkę ziemi, troszeczkę słońca.
2.
Czy jesteście głodni? Mam dla wszystkich propozycję. Wyjmijcie kartki i
długopisy, bo za chwilę włoska grupa MACARONI [czyt. makaroni] poda
przepis na zupę rzymską w piosence ZUPPA [czyt. cupa] ROMANA.
3.
Czy znacie zespół, którego nazwa czytana od początku i od końca brzmi tak samo?
Tak, to szwedzka grupa ABBA z piosenką o włoskim tytule MAMMA MIA [czyt.
mama mija].
4.
Jeśli nie macie pomysłu na romantyczne wyznanie miłosne, pomoże wam w tym
niemiecka grupa MODERN TALKING [czyt. modern tokin’] w piosence Cherry, cherry lady[czyt. szeri, szeri lejdi].
5.
Sercowe zmagania za nami, a teraz holenderska kapela HERMES HOUSE BAND [czyt. hermes
haus bend] poderwie was do życia, śpiewając Life is life [czyt. lajf
is lajf].
6.
A oto piękna Belgijka VAYA CON DIOS [czyt. waja kon dijos], która
chętnie wytłumaczy wam, na czym polega tajemnica kobiety w nastrojowej piosence
What’s a woman. [czyt. łoc a łumen].
7.Teraz
na scenę zapraszamy młodą Francuzkę ALIZEE, która ma już wszystkiego dosyć J’en
ai marre! [czyt. żą ne mar].
8.
ENRIQUE IGLESIASA nie trzeba specjalnie zapowiadać. Oto on – w boskim rytmie Rhythm
divine [czyt. rytm diwajn]
9.
I na koniec zapraszam PINK z piosenką Don’t let me get me.